De arbeidsomstandigheden in de game-industrie zijn een steeds terugkerend onderwerp van discussie binnen gamestudies en de gaminggemeenschap, met name als het gaat om crunch of periodes van intensief en langdurig overwerk.
Binnen de game-industrie is een crunch in de praktijk langdurig en intensief overwerk dat vaak plaatsvindt tijdens de laatste fasen van de ontwikkeling van een game. Volgens een enquête uit 2021 van de International Game Developers Association meldde 40 procent van de game-ontwikkelaars dat ze minstens één keer crunch-periodes hadden gewerkt gedurende het voorgaande jaar. Dat kan resulteren in gameontwikkelaars en andere professionals die zich gedwongen voelen om buitensporig lange uren te werken, soms tot het punt van uitputting en fysieke/mentale gezondheidsproblemen.
Volgens de Amerikaanse onderzoeker Amanda C. Cote van de universiteit van Oregon weerhoudt het idee van een aanvaardbare crunch de game-industrie ervan om tot een andere manier van werken te komen. Integendeel, gameontwikkelaars en gaminggemeenschappen over de hele wereld hebben de crunch genormaliseerd.
Game -ontwikkelaar CD Projekt Red (CDPR), wiens langverwachte game Cyberpunk 2077 meerdere keren werd uitgesteld, heeft zijn werknemers ook vaak een crunch opgelegd. De game stond namelijk oorspronkelijk gepland voor april 2020, maar de release werd uitgesteld naar september, vervolgens naar november en opnieuw naar december. CD Projekt mede-oprichter Marcin Iwiński vertelde in mei 2019 aan Kotaku dat het bedrijf een ‘niet-verplicht crunch-beleid’ hanteert, hoewel CD Projekt Red studiohoofd Adam Badowski ook aan de site vertelde dat het managen van crunch erg moeilijk was tijdens bepaalde periodes van de ontwikkelingscyclus.
De grote vraag is of de game-industrie memorabele games kan ontwikkelen zonder dat dit een zware wissel trekt op het personeel. Voor CD Projekt Red leek al het overwerk voor niks, na drie vertragingen werd de langverwachte RPG uitgebracht voor pc en consoles. De game kampte echter met een groot aantal technische problemen, resulterend in terugbetalingen, het verwijderen van het spel uit de PlayStation Store en rechtszaken waarin het bedrijf ervan werd beschuldigd investeerders te hebben misleid over de kwaliteit van het spel.
In de komende editie van EB vind je onder meer onze jaarlijkse Game Special. Interesse om deel te nemen? Reserveer dan snel jouw deelname! De sluitingsdatum is maandag 21 augustus. Bekijk voor meer informatie en de deelname-opties het volgende artikel over EB september 2023 of neem direct contact op met Tarik of Mitchel (na vrijdag vrij) via sales@entertainmentbusiness.nl of bel naar 035-6465810.
Het bericht De illusie van een ‘goede crunch’ in de game-industrie verscheen eerst op Entertainment Business.

Frank schrijft altijd met een kritische blik en een diep begrip van de onderwerpen die hij behandelt. Hierdoor weet hij zijn lezers altijd te boeien en aan te zetten tot nadenken.