EB Retail Spotlight: Eva Bergsma van Hey!Hallyu


In de serie EB Retail Spotlight zetten we een entertainmentwinkelier in de spotlights. In deze 33ste editie is dat Eva Bergsma van Hey!Hallyu in Arnhem: “Klanten gillen het soms uit van blijdschap bij het uitpakken van cd’s.”

Hoe ben je in retail terecht gekomen? 

“Een jaar of vijf geleden ben ik begonnen met een webshop. Ik merkte dat er in Nederland niets was waar fans K-Pop-producten konden kopen. Je kon natuurlijk cd’s zelf bestellen in Zuid-Korea, maar dat was een behoorlijk omslachtig door de verzendkosten en dergelijke. De webshop is begonnen omdat ik de Nederlandse K-Pop-fan wilde helpen en niet per se om een eigen bedrijf te hebben. In de coronatijd groeiden we flink en kregen we steeds vaker de vraag om een fysieke winkel te openen. In die tijd lukte dat natuurlijk niet, maar we zijn wel gaan kijken naar locaties en wat we nodig hadden. De grootste vraag was: gaan we een winkel openen in de Randstad, waar de meeste fans zitten, of blijven we dichter bij huis. Begin dit jaar hebben voor de eerste keer de deuren geopend van onze vaste winkel in Arnhem.”

De webshop is begonnen omdat ik de Nederlandse K-Pop-fan wilde helpen.

Wat is het leukste aan in een winkel staan?

“De superblije reacties van fans. Als je pakketjes online verstuurt, weet je dat de ontvanger daar blij mee is, maar in de winkel zijn de reacties fantastisch. Bij Hey!Hallyu hebben we een aparte ruimte waar de klanten de cd’s open kunnen maken en de reacties die je daar soms hoort. Ze gillen het uit van blijdschap als ze dat ene zeldzame kaartje hebben gevonden dat bij de cd’s zit.”

Bij Hey!Hallyu hebben we een aparte ruimte waar de klanten de cd’s open kunnen maken.

Hoe verklaar je het succes van K-Pop?

“Voor corona was het genre al bekend, maar tijdens de pandemie hadden jongeren meer tijd om op zoek te gaan naar entertainment op bijvoorbeeld YouTube. Daarnaast zijn de Koreaanse bedrijven heel erg slim in marketing. Ze weten hoe het publiek bereikt moet worden en hoe ze de fans vast moeten houden. Ook zijn de nummers enorm catchy en spreekt de cultuur om K-Pop ook heel veel mensen aan.”

Hoe kom je aan alle nieuwe releases?

“Wij werken samen met een vaste leverancier in Zuid-Korea, die contact heeft met distributeurs daar. Hierdoor kunnen we alles leveren, dus niet alleen de populaire artiesten en groepen. Ook als het gaat om speciaal voor een winkel daar uitgebrachte cd met een limited edition verzamelkaart. Dat is uniek in Nederland.”

Er verschijnen veel producten binnen het genre, hoe maak je de beslissing om cd’s in te kopen?

“Het helpt dat we zelf in het wereldje zitten. Er is nu een groep ZEROBASEONE die heel populair is. Zij komen van een talentenprogramma en een collega attendeerde mij daarop. Hey!Hallyu is daar gelijk op ingesprongen. Daarnaast werken we met pre-orders. Hierdoor kunnen we inschatten hoe populair een nieuwe release is. Een goede graadmeter om de winkelvoorraad goed en verrassend houden.”

Verkopen jullie naast cd’s ook andere producten?

“Jazeker, de cultuur rondom K-Pop is belangrijk. In onze winkel en de webshop kan je naast muziek ook merchandise als lightsticks, posters, en zelfs Koreaanse drankjes en snacks vinden.”

De cd is het dominante format in K-Pop, verkopen jullie ook vinyl?

“De doelgroep bestaat niet echt uit vinyl-verzamelaars. Als we 100 stuks van een cd verkopen dan gaan van hetzelfde album tussen de vijf en tien vinylplaten over de toonbank. Het is ook zo dat niet alles binnen het genre automatisch op vinyl verschijnt. Het zijn er maar een paar en die zijn worden ook nog eens vaak in een gelimiteerde opgave uitgebracht. Het bijzondere van Zuid-Korea is dat het al geruime tijd bezig is met andere vormen van muziekoverdracht. Zo zijn er fysieke QR-codes verkrijgbaar die na scannen het hele album, inclusief artwork en een app downloadt op je telefoon zetten.”

Het bijzondere van Zuid-Korea is dat het al geruime tijd bezig is met andere vormen van muziekoverdracht.

Het genre is nu ook doorgedrongen bij de reguliere platenwinkels. Hoe kijk je naar die concurrentie?

“Dat is aan de ene kant jammer want misschien gaan klanten dan niet naar onze winkel. Aan de andere kant doen wij veel meer en zijn we ook vaak een stukje goedkoper. Daarnaast is iedereen die in Hey!Hullya staat zelf fan. Wij weten wat we verkopen en zetten niet alleen in op de artiesten die op dit moment populair zijn.”

Hoe ziet jullie klant eruit?

“We zien aan onze online statistieken dat er fans van alle leeftijden en geslachten zijn. In de praktijk zijn het echter wel vaak meiden tussen de 14 en 20 die fan zijn en naar onze winkel komen, vaak met ouders of vrienden. Soms krijgen we ook echt jonge klanten in de winkel, bijvoorbeeld kinderen tussen de 8 en 12 jaar.”

Ook meedoen aan EB Retailer Spotlight? Mail naar redactie@entertainmentbusiness.nl.

Het bericht EB Retail Spotlight: Eva Bergsma van Hey!Hallyu verscheen eerst op Entertainment Business.



Bron weergeven