Herman van Veen: ‘Dat mensen er nog steeds van genieten geeft me energie’


Tussen 25 oktober en 21 januari 2024 treedt Herman van Veen zes weken op in Carré Amsterdam. In deze periode speelt hij ook zijn 600ste voorstelling in het Koninklijke theater aan de Amstel. Een record, want nog nooit eerder trad een artiest met een soloprogramma zo vaak op in Carré. “Hoop dat we halverwege zijn,” grapte van Veen al. Een interview met een opmerkelijk kunstenaar.

De allereerste keer dat Herman van Veen in Carré optrad was op 5 mei 1971. De Utrechtse kunstenaar was toen 26 jaar en barstte van de energie. Dat de jonge Herman in Carré mocht optreden, dankte hij aan de toenmalige Vlaamse administrateur van het theater, Louis Dekker. Van Veen: “Begin jaren zeventig speelden wij voor het eerst in de kleine zaal in het Concertgebouw in Amsterdam die we zelf hadden gehuurd. De hele familie was uitgenodigd, tante Jans, ome Bertus, ome Frans en nog wat vrienden van school. Na afloop van die voorstelling kwam mijnheer Dekker bij mij in de kleedkamer. Hij zei: ‘Mijnheer Van Veen, dit zaaltje acht ik niet zo geschikt voor u. Ik vertegenwoordig een andere zaal’. Ik vroeg hem welke. En toen zei hij Carré. Ik dacht dat hij een grapje maakte.”

“Mijnheer Dekker is zo lang hij leefde altijd bij mij tijdens de pauze en na de voorstelling in de kleedkamer gekomen voor tips: ‘Je zou het eens zo en zo moeten bekijken of naar die en die voorstelling moeten gaan’. Ik ben mijnheer Dekker geweldig schatplichtig. Op mijn kantoor hangt zijn eerste borderel, de afrekening van de eerste keer Carré. Toen waren er 420 mensen. Dat leverde ons iets van vijf- of zesduizend gulden op. Nou zeg, dat vond ik geweldig veel geld!”

Je hebt in je lange carrière zo’n beetje in alle theaters ter wereld gestaan. Wat maakt Carré zo bijzonder ten opzichte van al die andere zalen?

“Dat is die hoefijzervorm, waardoor de mensen elkaars reacties kunnen ervaren. Iemand ziet en hoort tegenover hem iemand lachen en kan dan denken: dit moet wel leuk zijn. Dus dan gaat hij of zij ook lachen.”

Waren al die optredens in Carré allemaal even sterk of zat er ook wel eens een minder geslaagd optreden tussen?

“Soms gaat het helemaal mis. Ik heb daar wel eens een black-out gehad waar ik niet meer uitkwam. Stond ik daar minutenlang met een mond vol tanden, gutste het zweet over mijn rug en begonnen mensen te fluiten. Wat dan te doen? Sorry zeggen helpt. Hoe zoiets komt, geen idee. Het kondigt zich niet aan.”

Ik heb in Carré wel eens een black-out gehad waar ik niet meer uitkwam.

Als je in Carré staat hoe kritisch ben je dan op jezelf en op je bandleden?

“Hmmm, kritisch niet zo zeer. Zorgvuldig wel. We zijn een team. Dragen elkaar. Als ik wat zachtjes uit de hoek kom, is er altijd wel iemand die dan wat harder speelt.”

Je landelijke theaterprogramma heet Een Voorstelling, die in Carré De Voorstelling. Vanwaar dat verschil?

“Een opmerkelijke vraag. Een voorstelling in het land is per definitie anders omdat elke stad of plaats zoveel verschilt. Iedereen kent wel verschillen tussen Rotterdam en Den Haag. Maar ook Groningen en Leeuwarden zijn volstrekt andere steden. Hetzelfde geldt voor Hamburg en Bremen, München en Salzburg, en New York en Boston. Die liggen nog geen 350 kilometer van elkaar, maar het zijn totaal verschillende werelden. Dat doet reuzenveel met de voorstellingen. Zo’n lange serie in Amsterdam kan dus staan. Zonder veel veranderingen omdat je de volgende dag niet naar Haarlem moet.”

Een voorstelling in het land is per definitie anders omdat elke stad of plaats zoveel verschilt.

Je gaat zo meteen 28 shows in Carré doen en ook tientallen elders in het land. Beschik je over een onuitputtelijke en ergiebron? Of merk je dat de leeftijd wel degelijk begint te tellen?

“Ik krijg veel energie simpel uit het feit dat mensen er nog steeds zichtbaar van genieten en de moeite nemen naar ons toe te komen. Op het ogenblik zitten er drie generaties in onze zalen. De opa’s en oma’s die hun kinderen inspireerden, die vervolgens weer hun kinderen inspireren. Ook weet ik dat er thuis veel van mij gehouden wordt. En ik van hen. Moet er niet aan denken iets van ons te missen.”

Er  zitten drie generaties in onze zalen.

Behalve jouw serie solovoorstellingen in Carré vindt daar op 29 oktober ook de première plaats van Anne de Poes, een door jou geschreven kindersprookje. Wat kun je daarover vertellen?

“Ik zie Anne de Poes als de opvolgster van Alfred Jodocus Kwak. Anne is een opmerkelijk dapper poesje. Waarvan we hopelijk nog veel gaan horen.”

Staat er nog iets speciaals op de planning voor de 12e januari, de dag dat jij daadwerkelijk je zeshonderdste voorstelling in Carré speelt? Komen er bijvoorbeeld bijzondere gasten?

“Zeker weten, maar dat ga ik niet verklappen want anders is het geen verrassing meer.”

Een simpel rekensommetje leert dat je sinds je eerste voorstelling gemiddeld één keer per maand in Carré stond. Dat zou betekenen dat  je jouw 700ste voorstelling in Carré over acht jaar en vier maanden speelt oftewel in mei 2032. Dan ben je 87 jaar. Hoe lijkt je dat?

“Een heerlijk vooruitzicht!”

Meer Herman van Veen

Op 26 oktober wordt via Alfabet Uitgevers van Veens nieuwe boek Seizoenen uitgebracht, waarin hij op z’n eigen wijze een ode brengt aan het leven en de tijd. Een dag later verschijnt via Universal Music een nieuwe compilatie van Herman van Veen, In Vogelvlucht 3.

In Vogelvlucht 3 is de opvolger van de eerder verschenen compilaties In Vogelvlucht: 20 jaar zijn mooiste liedjes (1987) en In Vogelvlucht 2: zijn mooiste liedjes (1991). De drie In Vogelvlucht-compilaties worden gezamenlijk als 3CD uitgebracht terwijl de eerste twee delen ook op separaat verkrijgbare dubbelelpees uitkomen.

Speciaal voor het zeshonderdste optreden in Carré wordt In Vogelvlucht 3 ook uitgebracht op transparant geel vinyl in gelimiteerde oplage van zeshonderd stuks die alleen via Carré verkrijgbaar is.

Herman van Veen is met zijn ensemble tot en met juni 2024 de Nederlandse theaters te zien.

 

Het bericht Herman van Veen: ‘Dat mensen er nog steeds van genieten geeft me energie’ verscheen eerst op Entertainment Business.



Bron weergeven