Seksuele en geestelijke gezondheidsstigmatisering in Afrika is in de loop van tientallen jaren geëvolueerd tot een punt waarop nalatigheid om het probleem aan te pakken ertoe heeft geleid dat het continent bovenaan de hitlijsten staat wat betreft seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) en gevallen van geestelijke gezondheid.
Ten eerste sterven jaarlijks ongeveer 11 mensen op de 100.000 door zelfmoord in Afrika, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie; dat is vergeleken met het wereldwijde gemiddelde van negen per 100.000 mensen. Bovendien is de regio ten zuiden van de Sahara na Zuidoost-Azië de tweede met de hoogste incidentie van soa’s, met meer dan 80 miljoen gevallen per jaar.
Er is geen pasklare aanpak om het stigma rond seksuele en mentale gezondheid in Afrika aan te pakken, rekening houdend met sporadische overheidsinspanningen. Daartoe gooit Berry Health, een Ghanese startup van enkele maanden oud, zijn hoed in de ring, net als veel andere startups, na een pre-seed-ronde van $ 1,6 miljoen, mede geleid door in de VS gevestigde grote financiert Lightspeed Ventures (de eerste investering in Afrika) en General Catalyst.
In een interview met TechCrunch zei Fredua Akosa, oprichter en CEO van Berry Health, dat de healthtech-startup “gezondheidszorg zonder oordeel op een 21e-eeuwse manier brengt in een continent waar stigma dieper snijdt en zoveel levens beïnvloedt.”
Akosa heeft een behoorlijke carrière achter de rug. Nadat hij van Londen, waar hij opgroeide, naar Ghana was verhuisd, waar hij zijn opleiding geneeskunde afrondde, oefende de directeur vijf jaar als huisarts in ziekenhuizen in landelijke en stedelijke gebieden. Maar op Yale, waar hij als onderzoeker zijn studies volksgezondheid voortzette, en later in Oxford tijdens zijn MBA, zei Akosa dat hij de plaats van technologie in de gezondheidszorg had ontdekt om “levens op grote schaal te beïnvloeden”.
“Tijdens de pandemie was ik naar Ghana gekomen om familie te bezoeken en natuurlijk had ik veel patiënten, waaronder familieleden en vrienden, die om gratis consulten vroegen. In die periode realiseerde ik me een enorme explosie van psychische aandoeningen en aandoeningen rond gestigmatiseerde gezondheidszorg”, aldus de Brits-Ghanese arts. “Mensen schaamden zich zo dat ze naar het ziekenhuis gingen en praatten over dingen waarvoor ze zich schaamden, terwijl dat niet had moeten gebeuren. Dat was voor mij de oorsprong van Berry: het besef dat er een enorme behoefte is om het stigma op het gebied van gezondheid te doorbreken door middel van technologie.”
Als Afrika met de hoogste zelfmoordcijfers, klinisch gediagnosticeerde depressies en seksueel overdraagbare aandoeningen wereldwijd een grimmig beeld schetst van het continent, schetst de lage verhouding van artsen tot individuen (1:10.000) op het continent een grimmiger beeld (in tegenstelling tot 30 artsen per 10.000 mensen in de VS en 37 artsen per 10.000 in Europa). Het goede nieuws is echter dat deze situatie, met hulp van pandemisch veranderend gedrag, het gebruik van telegeneeskunde, virtuele zorg en platforms voor medicijnafgifte in Afrika heeft versneld, waardoor de interesse van investeerders in de gezondheidstechnologie van Afrika de afgelopen jaren is aangewakkerd; Yodawy, Reliance Health, Healthtracka, Helium Health, Esaal en MyHealth Africa zijn enkele begunstigden op het hele continent.
De modellen die door deze startups worden gebruikt, hebben de toegang tot gezondheidszorg gedemocratiseerd, die traditioneel beperkt was tot persoonlijke, vaak dure consultaties. Ze stellen ook een breder scala van consumenten in staat om hun gezondheid en welzijn onder controle te houden, waardoor barrières worden weggenomen die de toegang tot kwaliteitszorg hebben belemmerd. Als zodanig biedt Berry Health, te beginnen met klanten uit Ghana, diagnose op afstand — voor aandoeningen zoals angst, depressie en seksuele gezondheid (bijv. anticonceptie en erectiestoornissen), dermatologie en haaruitval — via telegeneeskunde en behandeling via online consultaties en thuis bezorgdiensten. Op het platform kunnen klanten praten met een bevoegde arts of klinisch psycholoog, een samengesteld persoonlijk behandelplan voor hun aandoeningen hebben en vervolgens medicijnen laten bezorgen.
“Dit zijn enkele gebieden waar we ons op richten: geestelijke gezondheid, dermatologie, haaruitval en seksuele gezondheidsproblemen waarvoor mensen zich over het algemeen te beschaamd voelen om naar het ziekenhuis te gaan. We zijn super enthousiast over het aantal andere spelers in de gezondheidszorg, omdat we weten hoe complex het algemene gezondheidsprobleem is, ik ben een behandelaar”, aldus de CEO. “Maar onze focus ligt op stigmatisering en we willen mensen op hun gemak stellen bij het zoeken naar zorg, niet het gevoel hebben dat ze worden beoordeeld of alsof ze het bij het verkeerde eind hebben voor het zoeken naar behandeling.”
Het op abonnementen gebaseerde platform is van plan om jaarlijks 299GH ($ 26) in rekening te brengen voor gebruikers om toegang te krijgen tot al zijn diensten en $ 5 per consult met clinici (Akosa zei dat deze vergoeding 25% lager is dan wat doorgaans in bijvoorbeeld Ghana in rekening wordt gebracht). Berry Health – wiens uitvoerend team bestaat uit professionals van WPP, Instacart en Babylon Health en een medische adviesraad bestaande uit gynaecologen, dermatologen en verschillende andere specialisten – heeft verschillende artsen en clinici ondertekend en is van plan om eind volgende maand uit de verborgenheid tevoorschijn te komen, volgens naar Akosa.
Beeldcredits: Berry Gezondheid
De meeste executives van Berry Health hebben een aantal jaren in de VS en Europa gewerkt, waardoor enige bezorgdheid ontstond dat hun expertise niet geschikt zou kunnen zijn voor de Afrikaanse markt voor gezondheidstechnologie, die bijzondere uitdagingen kent. Akosa, die dit aanpakt, is van mening dat het van het grootste belang was voor de in Accra en Londen gevestigde gezondheidsstarter om een team samen te stellen met “verschillende regio’s, opvattingen en perspectieven (waaronder hijzelf en verschillende klinische psychologen ter plaatse) om de gezondheidszorgproblemen in Afrika aan te pakken. .”
“Het is voor veel bedrijven in Europa en de VS moeilijker om het soort revolutie in de gezondheidszorg te bewerkstelligen dat Fredua in Afrika probeert te bewerkstelligen, omdat hun medische systemen niet alleen ingewikkeld en duur zijn, maar er ook veel voorschriften, regels en beperkingen zijn. Maar er is een kans om meer met Afrika te doen met een team als dit,” zei Paul Murphy, partner bij Lightspeed, tijdens een gesprek met TechCrunch, toen hem werd gevraagd naar de teamstructuur van Berry Health.
Na het behalen van zijn MBA in Oxford stapte Akosa over naar durfkapitaal als medewerker bij Northzone, waar hij samenwerkte met Murphy, onder meer bij een Serie A-investering in de in New York gevestigde gezondheidszorg, Thirty Madison. De arts-cum-investeerder-cum-oprichter werkte vervolgens aan groei voor een van Europa’s snelst groeiende startups: $ 10 miljard quick-commerce parvenu Flink.
“Hij heeft een cv waar je alleen maar van kunt dromen, en we hebben een achtergestelde markt, een bedrijfsmodel waarvan we weten dat het goed werkt in de VS en Europa. Dit zijn alle ingrediënten voor wat een fenomenaal bedrijf zou kunnen zijn dat mensen helpt. Daarom waren we er zo snel enthousiast over,” voegde Murphy eraan toe, waarom Lightspeed, dat met succes verschillende zorgbedrijven in verschillende markten zoals Aledade, Wheel en Air Doctor heeft ondersteund, zijn eerste investering in Afrika deed via Berry Health.
Andere investeerders in de pre-seed-ronde van de gezondheidstechnologie zijn Reddit COO Jen Wong; Mede-oprichters van dertig Madison, Demetri Karagas en Steven Gutentag; New Yorkse tech-advocaat en VC Ed en Betsy Zimmerman; en voormalig US Surgeon General onder de Obama-regering Regina Benjamin.
Lightspeed doet eerste investering in Afrika, ter ondersteuning van Ghana’s Berry Health door Tage Kene-Okafor, oorspronkelijk gepubliceerd op TechCrunch

Frank schrijft altijd met een kritische blik en een diep begrip van de onderwerpen die hij behandelt. Hierdoor weet hij zijn lezers altijd te boeien en aan te zetten tot nadenken.