Plex, de gratis streaming-app, heeft ongeveer 20% van zijn personeel ontslagen, heeft TechCrunch geleerd, wat grote gevolgen zal hebben voor de Personal Media-teams en waarschijnlijk andere afdelingen.
Plex reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.
De streaming-app geeft gebruikers één enkele bestemming om inhoud (video, audio en foto’s) vanaf hun eigen server te uploaden en te ordenen, terwijl ze deze ook kunnen streamen via mobiele app, smart TV of desktop.
De afgelopen jaren heeft Plex echter geïnvesteerd in gratis, door advertenties ondersteunde streaming (FAST) en live tv-aanbiedingen. De FAST-markt is verzadigd geraakt doordat veel bedrijven de ruimte zijn binnengetreden. Bovendien heeft de algehele advertentie-industrie een klap gekregen, waardoor het voor bedrijven moeilijker wordt om voldoende inkomsten te genereren.
Volgens een Slack-bericht van Keith Valory, CEO van Plex, verkregen door The Verge, die als eerste de ontslagen meldde, is het bedrijf “aanzienlijk getroffen” door de vertraging. “Helaas kunnen we niet weten hoe lang de advertentiemarkten en prijzen laag en volatiel zullen blijven”, schreef Valory.
Net als bij bewegingen van andere media- en softwarebedrijven, kiest Plex ervoor om “onze personeelskosten te verlagen” om “onder deze beperkingen winstgevend te worden”, zei Valory. Hij voegde eraan toe dat 37 werknemers getroffen zouden worden.
Bovendien lijkt het erop dat Plex eerder dit jaar opnieuw een ronde van ontslagen heeft gehad. Vijf maanden geleden plaatste een voormalig accountmanager op LinkedIn dat ze “getroffen waren door bedrijfsontslagen”.
In januari had het bedrijf 175 werknemers en de omzet liep in de dubbele cijfers.
Plex ontslaat 20% van zijn personeelsbestand te midden van reclamevertraging door Lauren Forristal, oorspronkelijk gepubliceerd op TechCrunch

Frank schrijft altijd met een kritische blik en een diep begrip van de onderwerpen die hij behandelt. Hierdoor weet hij zijn lezers altijd te boeien en aan te zetten tot nadenken.