Afgelopen weekend zagen het grootste deel van de Nederlandse bioscoopbezoekers de superheldenfilm The Marvels. De tweede plek in de FDN-chart was voor de Nederlandse film Hardcore Never Dies.
Disney, hofleverancier van superheldenfilms onder de vlag van Marvel, zou volgens verschillende Amerikaanse media voor een flinke uitdaging staan. De nieuwe Marvel-films leveren niet zoveel meer op als eerder uitgebrachte producties. De reden hiervoor zou zijn dat de studio te veel superheldenfilms en televisieseries in de markt zou zetten. Afgelopen weekend was The Marvels voor de eerste keer in de Nederlandse bioscopen te zien en wist een openingsrecette, van donderdag tot en met zondag, te behalen van 560.673 euro. Beduidend minder dan de andere drie Marvel-films die in 2023 hun Nederlandse première beleefden.
Ant-Man and the Wasp: Quantumania stootte midden februari Avatar: Way of Water van de troon met een openingsomzet van 1,2 miljoen euro. De grootste klapper was Guardians of the Galaxy vol. 3. Het sluitstuk van de superheldengroep debuteerde in mei met meer dan 1,5 miljoen euro. De animatiefilm Spider-Man Across the Spiderverse (van Sony Pictures) behaalde begin juni een eerste weekend box office van meer dan 830.000 euro. The Marvels heeft in vergelijking dus nog wat goed te maken.
De nummer twee van de FDN-weekendchart is de Nederlandse productie Hardcore Never Dies, de nieuwste film van Jim Taihuttu (De Oost, Wolf, Rabat). Afgelopen weekend was Hardcore Never Dies in 106 bioscopen met 106 prints te zien en wist tussen donderdag en zondag een omzet te behalen van 330.826 euro. Ter vergelijking: The Marvels had een breder bereik met 117 theaters en 282 prints. De top drie wordt afgesloten met de nummer een van vorige week: Killers of the Flowermoon. De nieuwe Scorcesse-film was goed voor een omzet van 326.836, waarmee de totale recette na vier weken op meer dan 2,5 miljoen euro komt. In totaal werd er afgelopen weekend in de Nederlandse bioscopen 3.239.948 euro omgezet.
De film met de hoogste totale box office in de chart is Barbie. De best bezochte film van dit jaar (tot nu toe) wist afgelopen weekend de 27ste plek in de FDN-charts te behouden met een omzet van 15.180 euro. Hierdoor kwam de totale box office-teller op 20.340.917 euro. De kans is echter groot dat die kroon afgenomen gaat worden door het andere blockbuster-succes: Oppenheimer. Deze film staat nog steeds relatief hoog in de charts, zakte afgelopen weekend van 11 naar 14 maar wist nog een bedrag van 70.420 euro binnen te halen. De totale box office komt hierdoor op 20.255.372. Als middenmoter heeft Oppenheimer een grote kans om nog meer omzet binnen te halen en die van Barbie te overtreffen.
Net als vorige week waren er niet veel nieuwe films te zien in de Nederlandse bioscoop. Naast The Marvels en Hardcore Never Dies gingen Alles Is Nog Steeds Zoals Het Zou Moeten Zijn (4), The Miracle Club (12) en Sweet Dreams (29) in première.
Het bericht Superhelden en kale kopen voeren Nederlandse weekend box office aan verscheen eerst op Entertainment Business.

Frank schrijft altijd met een kritische blik en een diep begrip van de onderwerpen die hij behandelt. Hierdoor weet hij zijn lezers altijd te boeien en aan te zetten tot nadenken.